Over Angela Theunissen
Eigen ervaringen
Begin 2011 overleed mijn moeder na een ziekbed van 8 maanden. Tijdens haar ziekbed heb ik veel met mijn moeder gepraat over haar uitvaart. Aangezien ze heel haar leven premie had betaald aan een grote bekende uitvaartverzekering dachten wij dat ze het financieel goed geregeld had. Ze wilde alles klein houden, standaard kaarten, standaard kist, opgebaard in het rouwcentrum met 1 keer per dag bezoek voor haar gezin, een kerkdienst met daarna een dienst bij het crematorium waar ze ook gecremeerd wilde worden. Haar enige verzoek was dat ik haar haren zou doen en haar make-up. Dat deed ik altijd en dat wilde ze ook graag als ze overleden was zodat ze op haar mooist opgebaard zou worden.


Behoefte aan meer persoonlijk contact
Nadat ze was overleden kwam de uitvaartverzorger van de verzekeringsinstantie bij ons thuis en binnen 3 uur was alles geregeld. De kaarten waren opgesteld, het aantal rouwbezoeken waren gepland. Overdag een half uurtje op vastgezette tijden mochten we naar haar toe. De kist was uitgezocht. De liedjes en foto’s voor de dienst mochten we iets later mailen en de dag na het gesprek mocht ik haar in het uitvaartcentrum verzorgen. Ik kwam binnen in een grote wit betegelde ruimte waar mijn moeder op een stalen tafel onder een wit laken lag. Dat beeld is me altijd bij gebleven. Tot de dag van de uitvaart hebben wij de uitvaartverzorger niet meer gezien en de dingen die wij in de dienst wilden mochten we mailen.
Verdriet
Tijdens de dienst werd 3 keer een verkeerde naam gezegd wat mij veel verdriet deed. Het was een standaard tekst die opgelezen werd die ik al tijdens meer uitvaarten had gehoord. Iedereen verdient toch een afscheid waarin de overledene centraal staat? 57 jaar heeft ze maandelijks betaald om een uitvaart te krijgen naar haar wensen en dan krijg je uiteindelijk een standaard dienst met de verkeerde naam. Achteraf moesten wij nog duizenden euro’s bijbetalen en omdat ik haar zelf verzorgd had moest ik € 75,00 bijbetalen. Dit kon in mijn ogen echt niet. Vervolgens is daar Diamant ontstaan.


Anderen wél een fijne ervaring geven
Op dat moment deed ik mijn opleiding HBO bedrijfskundig management en ben ik grondig onderzoek gaan doen naar de uitvaartbranche en verzekeringen. Al snel had ik mijn bedrijfsplan klaar met daar precies omschreven hoe ik het zou willen doen om te voorkomen dat andere mensen zo’n nare ervaring zoals mij zouden krijgen. Ik ben een aantal jaar bij een ondernemer gaan werken om er achter te komen of ik het ook psychisch allemaal aan zou kunnen. Al snel had ik het verzorgen, de diensten schrijven en spreken, het drukwerk, het contact met de nabestaande en de administratieve taken onder de knie waardoor ik op 4 april 2014 mijn eigen onderneming gestart ben.
Met bloed, zweet en tranen heb ik de oude pastorie van Hintham verbouwd tot rouwcentrum. 16 Januari 2016 zijn we geopend en inmiddels al vele families een plaats gegeven waar ze op hun eigen manier afscheid hebben kunnen nemen van hun dierbare.
Elke uitvaart verzorg ik vanuit mijn hart. Wij behandelen iedereen zoals ze behandeld willen worden en zijn elke keer weer dankbaar dat nabestaanden ons het vertrouwen geven om ze bij te staan tijdens de verdrietigste periode in hun leven. Door veel persoonlijk contact, veel gesprekken te voeren met naasten en goed te luisteren naar de vele verhalen die verteld worden, kunnen wij garanderen dat iedereen waar wij de uitvaart voor verzorgen een persoonlijk afscheid krijgen zoals ze het zelf willen.
Over Romy van der Heijden
“Niets is zo belangrijk als een goed afscheid”
Ik ben Romy, 26 jaar en ik woon in het mooie Den Bosch. Ik ben nu sinds juni vast in dienst bij Diamant uitvaartverzorging en ik ben steeds meer op m’n plekje aan het komen. Ik heb altijd al een passie gehad voor make up en het mooi maken van mensen. Maar toch wilde ik ook iets doen waar ik echt voldoening uit zou halen, iets wat ik met heel mijn hart mag doen en dat heb ik gevonden! Als ik aan het verzorgen ben zit ik helemaal in mijn element, geen een dag is hetzelfde. Ook ben ik aan het leren om reconstructies te doen, ervoor zorgen dat ook na bijvoorbeeld een ernstig ongeval familie toch afscheid kan nemen van hun dierbare. Ergens waar andere ondernemers zouden zeggen dat het niet zou lukken, toch tot 5 uur in de nacht doorwerken om alles op alles te zetten om er voor te zorgen dat de dierbare er mooi en netjes bij ligt. Het verdriet kan ik op dat moment aan de kant zetten, mijn gedachte is dan bij de familie, hun staan voor mij altijd op nummer 1. Maar als ik daarna met de familie in gesprek ga en alle herinneringen hoor die zij hebben meegemaakt kan ik ook een traan meelaten. Niets is zo belangrijk als een goed afscheid, en dat willen wij altijd kunnen bieden. Daarom ben ik ook zo op mijn plek hier, ik zie hoe Angela met passie haar werk uitvoert en ik zou het ook van niemand anders willen leren.

Over Meeke van Riel
“Het zit in mijn aard om er voor mensen te zijn”
Ik ben Meeke, ik ben sinds kort werkzaam bij Diamant. Het zit in mijn aard om er voor mensen te zijn en ze te helpen, dat geeft me een fijn gevoel.
Ik kreeg de kans om bij Angela mee te lopen, en ik heb mijn passie gevonden. Ik ben bij Diamant in een warm bad terecht gekomen,en ik ben blij dat ik deze kans heb gekregen. Eén team één taak!!
